Nuffnang Ads

Februari 17, 2012

Valentine's Day ??

Assalamualaikum n selamat petang uolz,
Uolz ape khabar ?? Tikah,Alhamdulillah sehat hendaknya,
Based on post title kte ary nie "Valentine's Day ?" Tikah rase blom trlewat utk Tikah share kn perkara nie ngn uolz kan ??,
Hahaha,mcm nie cite die . 14 February 2012 baru2 nie iaitu Valentine's Day skola Tikah ade bwt sedikit ceramah ringkas utk budak2 Islam n Tikah pn nk share la dgn korang serba sedikit pengisian yg Tikah kutip sepanjang ceramah tu ea.
W'pun Tikah pasti ramai yg da sedia maklum akn hal yg akn Tikah jelaskan nie,
Tp klau setakat maklum tp still menyambut lgy bwt ape la kn ??

PENGENALAN:
  • 14 Februari setiap tahun seluruh penduduk khususnya di Amerika dan Eropah akan meraikan Hari Valentine iaitu satu hari rasmi untuk menyatakan rasa kasih sayang kepada pasangan masing-masing.
  • Ada yg saling brtukar-tukar bunga ros merah,mengirimkn kad ucapan dan hadiah, mengumandangkn lagu2 cinta dan asmara,mmbuat upacara tari-menari besar-besaran di disko-disko bersama minuman keras(arak),mngadakan acara makan malam disinari cahaya lilin, bertukar-tukar perasaan di taman-taman bunga sehingga berkucupan dan akhirnya sanggup mngadaikan kehormatan diri sendiri demi mmbuktikan kesetiaan kpd teman masing-masing. Sedangkn mereka tiada hubungan yg sah disisi agama yg mngharuskan mereka brbuat demikian.
  • Tidak dinafikn ada umat Islam d negara ini yg turut meraikan Hari Valentine.Mereka meraikan hanya kerana suka-suka dan terikut-ikut untuk mndapatkan keseronokan tanpa mengetahui asal-usul dan sejarah hari tersebut.
  • "Hari Kekasih" yg d bawa oleh orang barat tanpa d sedari brtujuan utk melekakan serta merosakkan akidah dan akhlak masyarakat Islam,kerana kebiasannya senario menyambut "Hari Kekasih" berlaku dikalangan remaja Islam.Sungguhpun ia belum sampai ke tahap yg kronik, namun begitu ia boleh mnyumbangkn kpd pelbagai kerosakan akidah,akhlak dan budaya umat Islam sekirannya tidak ada sebarang tindakan d buat utk menyedar dan menginsafkan mereka.
  • Harus d ingatkn mngamalkn dan mngikut budaya asing trutama dlm meraikn hari trtentu tanpa mengetahui latar belakang perayaan itu sebenarnya akn mnjerumus umat Islam kpd kehancuran. Hal ini keranaperlakuan seperti ini bukan sahaja mnjejaskn akhlak orang Islam bahkan boleh mnjejaskn keimanan dan akidah mereka.

KEPUTUSAN FATWA:
  •  Amalan merayakan Hari Valentine tidak pernah d anjurkn oleh Islam.Roh perayaan tersebut mmpunyai unsur-unsur kristian dan amalanya yg brcampur dgn prbuatan maksiat adalah dilarang oleh Islam yang jelas brcanggah dengan akidah,syariah dan akhlak Islamiah.Oleh itu umat Islam adalah DILARANG daripada melibatkn diri d dalam meraikan hari trsebut.

KETERANGAN/HUJAH:
  • Sejarah Valentine tidak ada dlm Islam.Amalan budaya dan hasrat perayaan ini mempunyai unsur-unsur Kristian yg brcanggah dgn Islam.
  • Dalam Islam tiada hari trtentu bagi meraikn kasih sayang.Islam sngt menitikberatkn soal kasih sayang dan setiap hari dlm Islam adalah hari kasih sayang.
  • Islam menolak konsep kasih sayang yg trkandung dlm Valentine's Day kerana unsur-unsur ritual keagamaan yg d amalkannya boleh mnggugat akidah Islam.
  • Sekiranya seorang Islam itu brhasrat utk mmberi hadiah kpd seseorang pada 14 Februari brsempena dgn Valentine,prbuatan trsebut adalah tidak betul kerana ia seolah-olah meraikan konsep yg d bawa oleh Valentine's Day.
  • Kebanyakkn golongan remaja Islam hari ini meraikan Valentine's Day dgn prbuatan-prbuatan yg d larang oleh Islam. Gejala seperti ini sekiranya tidak d bendung akan merosakkan generasi umat Islam akan datang.
  • Valentine's asal nama sebenarnya ialah St.Valentino dan merupakan seorang paderi paling brpengaruh d zaman pemerintahan ratu Isabella d Sepanyol dan juga merupakan antara orang terpenting yg telah mnghancurkan tamadun Islam d Sepanyol.Oleh itu,ratu Isabella telah menetapkan 14 Februari sebagai hari mengingati kemenangan kristian terhadap Islam.Maka barangsiapa yg merayakannya seolah-olah ia bergembira dan merestui ke atas kekalahan orang Islam di Sepanyol.
  • Memang Islam sangat menggalakkan umatnya supaya berkasih sayang antara satu sama lain ,tetapi untuk meluahkan kasih sayang antara seorang lelaki dan perempuan perlu melalui saluran yg d benarkn oleh syarak.Ia bukannya yg mnggalakkan kpd perkara yg mndorong atau merangsang kpd yg d larang dan maksiat.
  • Sebagai alternatifnya,jika seluruh dunia masih brterusan mnjadikn 14 Februari sebagai hari "percintaan rasmi" mereka dgn pasangan mereka,marilah kita umat Islam mnjadikan setiap hari sebagai bersatunya Ukhuwah Mukminin sesama Mukminin dan Mukminat sesama Mukminat dgn memperkukuhkan ikatan kasih ukhuwah,kasih sayang dan mencintai Allah s.w.t dan RasulNya,demi mnghadapi pakatan musuh Islam yg brtanggungjawab mnjatuhkan kerajaan Islam Sepanyol,serta pd masa yg sama mndeklarasikan penentangan umat Islam kepada syirik dan penzinaan tajaan musuh-musuh Islam zaman-berzaman.
Sumber:http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/fatwa-hukum-umat-islam-menyambut-hari kekasih-valentines-day-johor

Hurmm,harap-harap uolz dapat la sdikit manfaat dari entry kali nie ea ??
So,ape lg renung-renungkn la tentang ape yg Tikah cuba sampaikn pada uolz tu,
Yg baik d jadikan panduan  yg buruk d jadikan sempadan,
Sesungguhnya yg baik itu dtg dari Allah s.w.t dan yg buruk itu mungkin dari kesilapan Tikah,
Enjoy this entry oke ?? ^_^


Full of Love,

Tiada ulasan:

LinkWithin

Thanks For Your Time
Assalamualaikum
Hot Myspace Generators Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...